03/08/157 spørgsmål (og svar) omkring Content Delievery Network (CDN) som vi tit får i Digicure

Her i Digicure begynder vi at få flere og flere spørgsmål omkring Content Delivery Network løsninger (CDN) og teknikkens indflydelse på web performance. Disse spørgsmål har vi samlet i dette blogindlæg, som måske også besvarer de spørgsmål du render rundt med omkring CDN løsninger.

Hvad er Content Delivery Network (CDN)?
En Content Delivery Network (CDN) løsning er en teknik der kan benyttes, til at reducere et websites svartider, for udenlandske besøgende. En CDN løsning tilbydes af en CDN udbyder, som råder over en større distribueret serverpark, bestående af servers, hvis geografiske placering er fordelt ud over hele kloden.

Formålet med en CDN løsning er hurtigt at kunne levere komponenter (f.eks. billede-, JavaScript- og CSS-filer) der er at finde på et website, hvor end den besøgende nu skulle befinde sig på kloden. Dette kan reducere svartiden på et website væsentligt, da den besøgendes geografiske placering har stor betydning for tiden det tager at indlæse sitet i en browser.

Hvis du er interesseret i at læse mere om CDN løsninger og hvordan man udvælger den rette, så læs gerne vores Whitepaper: Content Delivery Network (CDN) – En guide til hvordan man vælger den rette CDN løsning.

Spørgsmål 1: Hvilke problemer løser en CDN løsning?
Udover at en CDN løsning kan forbedre den global oppetid , reducere båndbreddeforbruget og belastningen på ens egen it-infrastruktur, er hovedformålet med en CDN løsning, at reducere problemet med Latency. Latency indikerer den tid det tager at transportere en given fil fra en webserver, til brugeren som efterspørger filen. Man kan kalde Latency for transport-tiden, da den geografiske afstand imellem webserveren og brugeren har stor indflydelse på hvor høj Latency er.

Eksempel: En bruger i Danmark tilgår et website som er placeret på en webserver i USA. Det tager i gennemsnit 75-130 ms. at transportere en fil fra USA og til Danmark, hvilket er Latency. I dette tilfælde består websitet dog af over 150 filer (billede-, JavaScript- og CSS-filer) og da en browser er begrænset til kun at være i stand til at downloade 6-8 filer ad gangen, betyder det at Latency kommer til at udgøre en stor del af den samlede indlæsningstid i brugerens browser.

I sådan et tilfælde vil en CDN løsning sørge for at filerne som brugeren i Danmark efterspørger, i stedet bliver hentet fra en af CDN løsningens servers i Danmark eller et omkringliggende land. Det vil kunne reducere Latency helt ned til 20-30 ms., hvilket vil betyde en væsentlig lavere svartid for brugeren i Danmark.

Altså, må svaret på spørgsmålet være: Øget tilgængelighed, reduceret belastning på egen it-infrastruktur og i særdeleshed hurtigere svartider for brugere som geografisk, er placeret langt fra webserverne.

Spørgsmål 2: Øger en CDN løsning altid performanceniveauet på et website?
En CDN løsning er for nogle websites et Must-Have. Det indebærer alle websites der har mange besøgende fra udlandet, der geografisk er placeret langt fra webserverne hvor websitet er placeret.

Man skal dog ikke tro, at CDN løsninger er et vidundermiddel der løser alle performance problemer. Ofte er 3. part indhold og filer, årsagen til lange svartider og utilgængelighed. Da 3. part indhold ikke vil kunne hentes og downloades fra din CDN løsning, vil dette stadig være et punkt man skal være opmærksom på.

Altså, må svaret på spørgsmålet være: Altid? Nej. Man skal især stadig have fokus på 3. part indhold, som kan sløve websitet og gøre det utilgængeligt. Udover det, slipper man heller ikke for at optimere ens website ved at fjerne unødvendige filer, som sløver sitet.

Spørgsmål 3: Er alle CDN løsninger ens?
Svaret er klart, nej. Der kan være store forskelle i performance forbedringerne, alt afhængig af hvilken CDN løsning man vælger. Det skyldes at de forskellige udbydere, har servers placeret forskellige steder i verden. Man er derfor nødsaget til at vide hvor ens besøgende kommer fra i verden og på baggrund af dette, vælge den CDN løsning som har placeret servers i dette geografiske område.

Desuden anbefaler Digicure at man foretager sin egen benchmark analyse eller får Digicure til at gøre det for én. En ting er hvad udbyderen lover, noget andet er hvad realiteten er.

Du kan finde en liste over CDN udbydere her: Wikipedia: CDN udbydere

Altså, må svaret på spørgsmålet være: Nej, du skal få styr på dit behov for server lokationer (også kaldet Point-of-Presences, PoPs) og på baggrund af det, vælge den rette udbyder, der har servers stående de pågældende steder. Derudover bør du også lave en benchmark analyse for et udvalg af udbydere og derefter få afklaret hvem der leverer den bedste performance. Noget man selv kan stå for eller få Digicure til at hjælpe med.

Spørgsmål 4: Øger CDN løsninger også performanceniveauet på mobile enheder?
Mobil performance er det helt nye og noget vi ser en stigende interesse inden for, hvilket højst sandsynligt skyldes den øget mobil trafik, men i ligeså stor grad Googles fokus på mobil performance, som straffer langsomme mobilsites.

Spørgsmålet er så om en CDN løsning vil løse performance problemer på den mobile platform? Svaret er, til dels.

Det skyldes at mængden af indholdet på et mobilt site, har væsentligt større betydning for hvor hurtig eller langsom svartiden er, sammenlignet med et desktop-site. Problemet med mobile websites, er netværket som skal benyttes når siden indlæses. Det mobile netværk er utroligt langsomt, hvilket betyder at såfremt et website er plastret til med fancy billeder, JavaScript og en masse 3. part. tracking, vil det tage utrolig lang tid at indlæse siden.

Altså, er netværket alligevel så dårligt på det mobile netværk, at man vil se en større reducering i svartiden, hvis man i stedet forsøgte at reducere indholdet på det mobile website, frem for straks at investere i en CDN løsning.

Med det sagt, så vil det naturligvis reducere svartiden en smule, når man benytter sig af en CDN, men det kan være vanskeligt at retfærdiggøre investeringen i en CDN løsning, hvis det kun er svartider på den mobile platform, man ønsker reduceret. I dette tilfælde vil det give mere mening at investere tid og penge på at fjerne unødvendigt indhold på det mobile website.

Du kan læse et Case Study, hvor de netop ser på effekten af en CDN løsning på den mobile platform.
Den findes her: Case Study: How effective are CDNs for mobile visitors?

Altså, må svaret på spørgsmålet være: Ja, en smule. Men forsøg først at optimere det mobile website, ved at reducere mængden af indholdet på sitet. En CDN løsnings indflydelse på svartiden, vil være lille ift. optimeringer, der reducerer det mobile websites størrelse og antal forespørgsler.

Spørgsmål 5: Får man 100 % oppetid hvis man vælger en CDN løsning?
100 % oppetid er noget man sjældent kan love, selvom det sker at firmaer alligevel lover det. Men med en CDN løsning, vil man ofte se en øget oppetid, pga. smart-route mekanismen som en CDN løsning benytter sig af.

Som så mange andre der arbejder med server-hosting, oplever CDN udbydere tekniske problemer med nedbrud på netværksenheder og servers. Forskellen og fordelen ved at have en CDN udbyder, er dog denne smart-route mekanisme, der aktiveres når en server eller netværksenhed oplever problemer. I sådanne tilfælde vil man blive dirigeret videre til en anden server eller netværksenhed, således at et nedbrud stort set kan gå ubemærket forbi.

Altså, må svaret på spørgsmålet være: Nej, men højst sandsynligt en højere oppetid. Det skyldes hovedsagligt, at man aldrig kan love 100 % oppetid – men tæt derpå, er muligt med en CDN løsning.

Spørgsmål 6: Bruger alle de store sites og webshops CDN løsninger?
En undersøgelse viser at 79 % af top 2000 webshops benytter sig af en CDN løsning, hvilket må siges at være størstedelen. For en webshop med udenlandske besøgende, er det et Must-Have, hvis man gerne vil yde en god kundeservice, hvor hurtige svartider spiller ind. Uden en CDN løsning vil svartiderne være markant højere for udenlandske besøgende og det gør at de hurtigt forlader sitet eller webshoppen.
Årsagen til at man ikke vælger at benytte sig af en CDN løsning, skyldes ofte omkostningen som er forbundet med løsningen. For nogen webshops kan dette være en stor mundfuld. Dog har et stigende marked inden for CDN løsninger, gjort prisen væsentlig mere konkurrence dygtig. Der findes endda gratis løsninger, som man kan kaste sig ud i.

Igen vil vi lede opmærksomheden på følgende liste på Wikipedia: Wikipedia: CDN udbydere

Altså, må svaret på spørgsmålet være: Nej, men størstedelen gør. Er du derfor én af de få webshops eller websites, som har udenlandske besøgende og endnu ikke benytter sig af en CDN løsning, er det måske på tide at undersøge markedet for CDN løsninger. Det er og bliver et Must-Have.

Igen vil vi lede opmærksomheden over på vores Whitepaper, der hjælper dig med at finde den rette CDN løsning, der stemmer overens med netop dit behov. Download den her: Whitepaper: Content Delivery Network (CDN) – En guide til hvordan man vælger den rette CDN løsning.

Spørgsmål 7: Hvordan vælger jeg den rette CDN løsning?
Vi har nævnt det et par gange, men start gerne med vores Whitepaper, som er gratis og er lavet til netop dette formål.
Der findes et væld af udbydere der tilbyder CDN løsninger og de har hver deres styrker og svagheder. Derfor er det en god idé, at bruge tid på at vælge den rette udbyder, der tilfredsstiller ens eget behov.
Før man vælger den udbyder der skal levere en CDN løsning, er der en række ting man bør opmærksom på. Det har vi har kogt ned i det omtalte Whitepaper, som kan downloades her: Whitepaper: Content Delivery Network (CDN) – En guide til hvordan man vælger den rette CDN løsning.

Altså, må svaret på spørgsmålet være: Læs vores Whitepaper! Vi har brugt en del tid på det.

Af Tobias Borg Petersen, konsulent hos Digicure og ekspert inden for web performance.

Nyhedsoversigt