10/12/15Pressemeddelelse – Danske webshops kunne ikke håndtere ”Black Friday” – er julehandlen også i fare?

Pressemeddelelse

Digicure A/S

  1. december 2015

En række store danske e-handels sites kunne slet ikke kunne følge med forbrugernes købelyst under den danske udgave af ”Black Friday” fredag 27. november 2015.

Flere af de helt store e-handelsvirksomheder oplevede deciderede nedbrud såsom Bog & Ide, som var nede i en time og tre kvarter. Hver fjerde havde svartider på den forkerte side af 10 sekunder. Langsomst var Fona med 20 sekunders ventetid, efterfulgt af Ide Møbler (18 sekunder) og Toys ”R” Us (16 sekunder). I den anden ende klarede Din Tøjmand, Kop & Kande og Føtex sig bedst med svartider under fire sekunder.

I gennemsnit tog det 7,68 sekunder at få vist en webbutiks forside.

Det fremgår af en måling af oppetider og svartider på 36 store e-handels sites, som Digicure udførte under hele Black Friday (fredag 27. november 2015). Se målingen på http://dpi.digicure.dk (vælg Black Friday 2015).

En lignende måling for 11 måneder siden viste dog, at danske webshops på en normal dag var 2,25 sekunder om at vise deres forside. Svartiden var altså tre gange så lang på Black Friday som under normale forhold.

Desuden havde flere sider valgt at oprette en køfunktion på deres side i anledning af de mange besøgende, som ville sikre sig et af de mange gode tilbud.

”Når svartider overstiger et par sekunder, falder kundernes købelyst. Nogle dropper købet eller søger til andre webshops, hvor der ikke er kø og ventetiden mere acceptabel. Køer og for lange svartider koster omsætning,” siger direktør Jesper Helbrandt fra Digicure.

Ude af kontrol

”Black Friday” er en af de første gange, hvor danske e-handelssites for alvor opdagede, hvordan det føles ikke at have fuldt overblik over deres hjemmesides performance. Han vurderer, at det har koster online-butikkerne et anseligt millionbeløb i tabt omsætning og tabte annoncekroner ikke at være tilstrækkelig forberedt på det store rykind.

”Det svarer lidt til det kaos, der opstår, når Skat udsender årsopgørelsen, og alle samtidigt vil ind på Skat.dk,” siger Jesper Helbrandt.

Ser man på nogle af de sites, som var ramt af lange svartider, kunne de have gjort mange ting for at optimere websiderne, så kunderne kunne have fået en mere positiv oplevelse i løbet af ”Black Friday”. Mange af tiltagene ville tilmed hverken have været særligt dyre eller krævet særligt store indgreb at gennemføre, vurderer Jesper Helbrandt.

Han mener, at de ansvarlige for siderne bør tage et større ansvar for at forstå mulighederne og konsekvenserne af web performance optimering.

”Ligesom man udfører bruger- og funktionstest på de fleste websites, bør man også udføre load- og stresstest og sikkerhedstests,” siger Jesper Helbrandt.

Ellers risikerer sitet at få påduttet en såkaldt ”Slow Label” fra Google, som med dette tiltag vil udpege de hjemmesider, som er langsomme, så man kan vælge nogle andre steder at handle.

”Det store spørgsmål er nu, om de danske webshops oven på erfaringerne med Black Friday har rustet sig bedre til at imødekomme julehandlen, hvor mange traditionelt har årets største omsætning. Eller om vi også skal forvente en ”Black Christmas”, hvor kunderne endnu en gang skal skræmmes væk af uacceptable svartider,” spørger Jesper Helbrandt fra Digicure.

 

Nyhedsoversigt